Det legendariske Land Cruiser-DNAet er kombinert med ny teknologi for å levere enda høyere ytelse både offroad og i daglig bruk. Resultatet styrker Land Cruisers globale omdømme som et kjøretøy du kan stole på får deg trygt frem, og hjem igjen, selv under de tøffeste forhold.
Den ikoniske offroaderen Land Cruiser gjorde sin debut for over 70 år siden, og er fremdeles unik i sitt segment den dag i dag. Dette er takket være modellens evne til å kombinere utmerket kvalitet, driftssikkerhet og pålitelighet med makeløse offroad-egenskaper og et stadig høyere nivå for luksus, komfort og prestisje opp gjennom årene. Nå løftes nivået nok et hakk med neste generasjon Land Cruiser
Toyotas helt nye Land Cruiser fokuserer på sine tradisjonelle styrker som kvalitet, holdbarhet og pålitelighet for å takle de tøffeste forholdene
Den nye modellen kombinerer Land Cruisers legendariske DNA med ny teknologi for å levere enestående ytelse både på og utenfor veien
Den nye GA-F-plattformen med rammekonstruksjon er grunnlaget for betydelige forbedringer i karosseriet og rammens stivhet, forbedret respons og kjøreegenskaper
Første Land Cruiser som tar i bruk elektrisk servostyring og et nytt frakoblingsbart stabilisatorstag-system
2,8-liters dieselmotor for optimal balanse mellom drivstoffeffektivitet og ytelse. Elektrifisert versjon med 48-Volt hybridteknologi blir tilgjengelig i starten av 2025
Land Cruiser ble født for 72 år siden som "Toyota BJ", den 1. august 1951. Kort tid etter demonstrerte den sin styrke og evner ved å bli det første kjøretøyet som klarte å klatre opp til sjette nivå på fjellsidene av Mount Fuji.
Siden da har Toyotas mål for Land Cruiser vært å gi folk et kjøretøy som tar dem til destinasjonen trygt og sikkert, selv i de tøffeste omgivelsene. De forskjellige erfaringene fra kunder over hele verden har vist seg å være uvurderlige i utviklingen av Land Cruisers grunnleggende styrker: pålitelighet, holdbarhet og evnen til å håndtere tøffe forhold.
Det er kanskje ingen overraskelse at dens vedvarende verdensomspennende omdømme har gjort den til en av Toyotas bestselgende modeller, med 11,3 millioner solgte til dags dato*, i mer enn 170 land og regioner.
*Per juni 2023, samlede og årlige salgsvolum inkluderer Lexus LX og Lexus GX-modeller
Den nye Land Cruiser beholder sin klassiske, robuste rammekonstruksjon, og følger den større Land Cruiser 300 (ikke tilgjengelig i Vest-Europa) i å ta i bruk Toyotas GA-F-plattformen, som spiller en viktig rolle i en betydelig forbedring av offroad-ytelsen.Samtidig er den nye modellen enkel å manøvrere og mer komfortabel i normal kjøring på veien, i tråd med Toyotas mål om å gjøre dette til et kjøretøy som er praktisk og tilpasset kundenes daglige behov.Den nye rammen er 50 prosent mer rigid og den kombinerte karosseri- og rammestivheten er økt med 30 prosent. Disse betydelige økningene bidrar til forbedret respons, håndtering og kjørekomfort. Grunnleggende ytelse for støtdemping har også blitt forbedret, særlig for å hjelpe med å sikre økt hjulvandring - en nøkkelfaktor for offroad-kjøring.
Dette er den første Land Cruiser som bruker et elektrisk servostyringssystem (EPS). Dette reduserer mengden tilbakeslag som kan oppstå når man kjører over ujevne overflater og gir jevnere, mer direkte styring og lettere manøvrering i alle hastigheter. Bruken av EPS lar også den nye Land Cruiser ha filskifteassistent som en del av sin Toyota Safety Sense aktive sikkerhets- og førerassistansepakke.
Den nye Land Cruiser forbedrer ytterligere sine evner offroad med en ny frakoblingsbar frontstabilisatorstag. Teknologien - SDM (stabilisator med frakoblingsmekanisme) - er en nyvinning fra Toyota og lar føreren endre innstillingen til stabilisatorstaget ved hjelp av en bryter på dashbordet. Denne fleksibiliteten gir bedre kjørbarhet i tøft terreng og bedre komfort og kjøreegenskaper ved kjøring på vei.
En Multi-Terrain Monitor og Multi-Terrain Select system gir ytterligere støtte ved offroad kjøring. Ved hjelp av høyoppløselig kamera og skjerm gir Multi-Terrain Monitor føreren et klart overblikk over området umiddelbart rundt og under kjøretøyet. Multi-Terrain Select-systemet tilpasser automatisk kjøretøyets ytelse for å passe til kravene i forskjellige offroad kjøreforhold.
Drivlinjen reflekterer Toyotas fokus på å sikre at modellen er designet og konstruert for å støtte folks livsstil, og viderefører modellens langvarige omdømme for pålitelighet og holdbarhet på og utenfor veien.
I Vest-Europa vil den nye Land Cruiser introduseres med en 2,8-liters turbodieselkonstruert for en god balanse mellom drivstoffeffektivitet og ytelse. Den produserer maksimalt 204 DIN hk/150 kW (med dreiemoment på 500 Nm) og er koblet til en ny åttetrinns Direct Shift automatgirkasse, noe som gir den styrken som behøves for å trekke tilhenger på opptil 3.500 kg. I starten av 2025 vil en elektrifisert drivlinje som kombinerer den kraftige og effektive dieselmotoren med 48-Volt mild hybridteknologi gjøres tilgjengelig.
Tradisjon er blandet med modernitet for å skape et tidløst utseende som uttrykker kjøretøyets evne til å tåle harde forhold. Stilen fanger også den funksjonelle skjønnheten som finnes i de beste profesjonelle verktøyene.
Den robuste og tøffe looken uttrykker "tilbake til røttene"-kvaliteten til den nye Land Cruiser, men den er også svært praktisk med en «form følger funksjon»-tilnærming. Offroad ytelsen støttes av kortere overheng, skulpturelle hjørner og karosserideler er designet for enkel utskiftning i tilfelle skade.
I profil viser det eksterne designet en klassisk Land Cruiser-silhuett, med sterke horisontale linjer. Total lengde er 4,920 m, bredde 1,980 m og høyde 1,870 m; akselavstanden er 2,850 m.
Interiøret tilbyr et valg mellom to, fem eller syv seter, med et design som fremkaller styrken og funksjonaliteten til en autentisk offroader. Dette vises i detaljer som det horisontalt plasserte instrumentpanelet og brytere som er formet for enkel betjening, selv når man kjører over krevende terreng.
Førerens fullstendige utsyn har blitt prioritert, ved hjelp av lavere paneler, det horisontale instrumentpanelet og en senket karosserilinje som gjør det mulig å montere dypere sidevinduer.
Den nye Land Cruiser vil dra nytte av de nyeste Toyota Safety Sense-systemene innenfor en omfattende Toyota T-Mate-pakke med avanserte sikkerhetsfunksjoner og teknologier som reduserer belastningen på føreren.